För Boende:
Här har vi en samling av de vanligaste frågorna vi får från er medlemmar. Om du inte hittar ett svar på en fråga du undrar över kan du kontakta styrelsen och be oss att lägga till den. Annars kan du alltid ta en titt i bopärmen ifall svaret på din fråga finns där.
Andrahandsuthyrning
Får jag hyra ut min bostad i andra hand?
Du får under vissa omständigheter hyra ut din bostadsrätt i andra hand efter godkännande av styrelsen. Det gäller när du ska arbeta eller studera på annan ort eller vill provbo hos någon annan. Ansökan ska skickas till styrelsen i god tid, senast en månad innan uthyrningen. Blankett hittar du på BRF Ekonomens hemsida brfekonomen.se. Du får ett godkännande i 6 månader i taget, totalt max 2 år.
Läs mer om regelverket här.
Balkong och uteplats
Får jag göra ingrepp i fasaden eller i balkongplatta?
Då fasaden och balkongplattorna tillhör föreningen så är det inte tillåtet att göra ingrepp, som t.ex. att borra, i dessa utan att först få ett godkännande av styrelsen. Detta pga. risken att det kan skada fasaden och tätskicktet vilket kan medföra dyra kostnader för föreningen om t.ex. en vattenskada skulle uppstå. Alla yttre förändringar på huset fasad är även bygglovspliktiga.
Vilken typ av grill är tillåten att använda?
Det är tillåtet att grilla på sin balkong/uteplats, men enbart med el-, eller gasol-grill. Det ska naturligtvis ske med hänsyn till dina grannar. Det är viktig att tänka på regler kring hantering av gasol i bostadshus.
Se våra Trivselregler.
Balkonginglasning
Jag skulle vilja glasa in min balkong, hur gör jag?
Föreningen har ett ramavtal med Balkongrutan för installation av inglasning på föreningens balkonger och uteplatser.
Om man vill glasa in sin balkong/uteplats kan man begära en kostnadsfri offert från Balkongrutan.
Man får inte glasa in sin balkong via en annan leverantör då det bygglov vi har endast gäller för Balkongrutans inglasningar.
Vart vänder jag mig om jag har problem med min inglasning?
Om man har problem med sin inglasning sett till själva produkten eller installationen och behöver felanmäla så görs det direkt mot Balkongrutan.
Var vänder jag mig om en skada har uppstått på balkonginglasningen som inte täcks av garantin?
I det bostadsrättstillägg som ingår i månadsavgiften (kollektivt tecknat av föreningen) ingår det försäkring av inglasad balkong. Om man behöver nyttja denna försäkring så kontaktar man styrelsen, styrelsen@brfbarkarbymetropol.se, som tar det vidare till föreningens försäkringsbolag.
TV & Bredband
Vilken bredbandsleverantör kan jag välja?
Bredband tillhandahålls av Bahnhof via ett kollektivt avtal som föreningen har tecknat där kostnaden dras via månadsavgiften. Om man har problem med sitt bredband ska man i första hand kontakta Bahnhof direkt, information om detta hittar du på denna sida.
Som standard har man en 1000/1000 Mbit uppkoppling, detta kan utökas mot en extra kostnad.
Vilken TV-leverantör kan jag välja?
TV tillhandahålls av Bahnhof via ett kollektivt avtal som föreningen har tecknat där kostnaden dras via månadsavgiften. Om man har problem med sin TV-tjänst ska man i första hand kontakta Bahnhof direkt, information om detta hittar du på denna sida.
Som standard har man Bahnhofs baskanalpaket, detta kan utökas mot en extra kostnad.
Vad behöver jag göra med mitt bredbands- och TV-abonnemang när jag flyttar?
När du flyttar ut från föreningen behöver du avaktivera dina kollektiva tjänster så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn. Det gör du enklast genom att kontakta Bahnhof på 010-510 00 00.
Tänk på att all utrustning för bredband och TV ägs av bostadsrättsföreningen och ska lämnas kvar i lägenheten när du flyttar, om utrustningen saknas när du flyttat ut kan föreningen komma att fakturera dig för ny utrustning.
Hur aktiverar jag bredband och TV när jag flyttar in?
Hur du aktiverar bredband- och TV-tjänsterna som tillhandahålls via Bahnhof kan du läsa mer om här. Du kan även ringa Bahnhofs kundtjänst på 010-510 00 00 för support.
Internet, TV eller mitt trådlösa nätverk fungerar inte som det ska. Vad kan jag göra?
På vår sida om Internet & TV kan du få tips på vad du kan göra om du har problem med antingen om internetanslutningen eller tv-boxen inte fungerar, eller om det fungerar, men inte så bra som du önskar. Vår leverantör Bahnhof levererar 1000Mbit till varje lägenhet, och i samband med att vi anslöt oss till dem fick varje lägenhet också en router. Placeringen av denna router avgör hur bra trådlöst nätverk (wifi) fungerar. Om du följt anvisningarna på sidan länkad ovan, men ändå har problem kan du kontakta Bahnohof. Du hittar kontaktinformation här.
Dokument
Var hittar jag en översiktskarta?
En karta över området med uppgifter om vägnamn, husbeteckning, portnummer, sopsugsnummer, m.m. finns här.
Var hittar jag föreningens stadgar?
Föreningens stadgar hittar du här.
Stadgarna är bostadsrättsföreningens grundläggande regler. Det är föreningsstämman som beslutar om stadgarna.
I stadgarna hittar du regler kring medlemskap, avgifter, styrelse m.m.
Grunden till stadgarna finns i bostadsrättslagen.
Var hittar jag föreningens trivselregler?
Föreningens trivselregler hittar du här.
Att bo i en bostadsrätt innebär ett kollektivt ansvar för ordning och trivsel. Vi vill alla ha en trevlig och trygg miljö där vi bor. Medlemskapet i föreningen innebär skyldigheter gentemot föreningen och övriga medlemmar.
Trivselreglerna gäller inte bara dig som bostadsrättsinnehavare utan även inneboende, gäster, personer som nyttjar lägenheten i andrahand och entreprenörer som utför arbete åt bostadsrättsinnehavaren.
Ekonomi
Var ser jag min förbrukning av el och varmvatten?
I Techem boendeportal kan man som medlem få en översikt över sin förbrukning av el och varmvatten. För inloggningsuppgifter, mejla till deras kundtjänst.
Hur räknas kostnaden för elförbruktningen ut?
Tänk på föreningen som ett enda hushåll med ett gemensamt timpris för el. I slutet av varje period beräknar vi ett genomsnittligt elpris baserat på när elen har använts. Din kostnad beräknas utifrån din elförbrukning multiplicerat med detta snittpris. Därför är det viktigt att vi alla samarbetar för att hålla snittpriset så lågt som möjligt. Detta kan vi göra genom att använda elen när den är billigast, vilket oftast är på natten. För att se det aktuella elpriset kan du använda appen Tibber. Även om den inte visar exakt vårt pris, ger den en bra indikation på prisnivåerna vid olika tider.
Vilka försäkringar behöver jag teckna för min bostad och vad ingår i avgiften?
Som boende behöver du en hemförsäkring. Föreningen har tecknat en kollektiv tilläggsförsäkring för bostadsrätt för alla boende så det behöver du inte göra själv. OBS! Från och med 1 November 2024 så kommer den kollektiva tilläggsförsäkringen att tas bort och boenden behöver själv teckna denna försäkring.
Jag har problem med avier för månadsavgiften?
Kontakta BRF Ekonomen, de förvaltar föreningens ekonomi. Du loggar in i portalen med Bank-ID eller kontaktar dem via mejl info@brfekonomen.se.
Jag har inte fått mina avier, vad gör jag?
På BRF Ekonomens hemsida kan du gå in och hämta alla avier, där kan du också se om avin är betald eller inte. På hemsidan går du in på: ”För Medlemmar” – ”Mina Avier”.
Har du inte fått dina avier så behöver du titta på ”kontakuppgifter” och kolla så att din mailadress stämmer. Gör den det så kontaktar du brf ekonomen för ytterligare support: info@brfekonomen.se
Jag vet inte om jag har betalt min avgift eller inte, vart ser jag det?
På BRF Ekonomens hemsida kan du gå in och hämta alla avier, där kan du också se om avin är betald eller inte. På hemsidan går du in på: ”För Medlemmar” – ”Mina Avier”.
Hur gör jag för att betala månadsavgiften via autogiro?
Autogiroblankett finns att hämta hos BRF Ekonomen, de förvaltar föreningens ekonomi, på deras boendeportal. Du loggar in i portalen med Bank-ID.
Hur gör jag för att få fram ett utdrag av min lägenhet ur bostadsrättsföreningens lägenhetsförteckning?
Lägenhetsutdrag finns att hämta hos BRF Ekonomen, de förvaltar föreningens ekonomi, på deras boendeportal. Du loggar in i portalen med Bank-ID.
På hemsidan klickar du på fliken ”Min bostadsrätt” och sedan klicka på knappen ”Rapport BRF information”.
Garage
Hur gör jag för att hyra garageplats?
Föreningen har parkeringsplatser i garage för uthyrning till boende i föreningen. Du anmäler intresse genom att mejla till garaget@brfbarkarbymetropol.se.
All information om hur det går till hittar du på sidan ”Garaget”.
Finns det möjlighet att ladda elbil i garaget?
Föreningen har 38 parkeringsplatser försedda med laddbox. Dessa kan man ställa sig i kö för att få tillgång till genom att mejla till garaget@brfbarkarbymetropol.se.
All information om garaget hittar du på sidan: ”Garaget”.
Gemensamma ytor
Var hittar jag föreningens cykelförråd och hur kommer jag in i dem?
Föreningen har 5 st cykelförråd, det finns ett per hus samt ett gemensamt på innergården. För att se var de är placerade se översiktskartan under Dokument & länkar här på hemsidan.
Vilket cykelförråd man har tillgång till beror på vilken adress man bor på, cykelförråden kan endast öppnas med en nyckelbricka.
- Karlslundsvägen 18: Cykelförrådet i trä bredvid sopsugarna mot Karlslundsvägen
- Karlslundsvägen 24-30: Cykelförrådet på Karlslundsvägen 22
- Flygfältsvägen 15-23: Cykelförrådet på Flygfältsvägen 21
- Parkvägen 8-18: Cykelförrådet i trä utanför förskolan mot Parkvägen
Var hittar jag föreningens barnvagnsrum och vad får jag förvara där?
Varje trapphus i föreningen har ett barnvagns/rullstolsrum.
I dessa utrymmen får endast förvara barnvagnar och rullstolar, dvs. det är inte tillåtet att förvara cyklar, pulkor, leksaker, etc. i dessa utrymmen. Föreningen genomför regelbundet genomgångar av dessa utrymmen, hittas föremål som ej är tillåtna kommer dessa att omhändertas.
Finns det någon lokal att låna eller hyra i föreningen?
I vår förening finns det två lokaler. Den ena ligger på Parkvägen 20 och nyttjas föt tillfället av kommunens förskola, den andra ligger på Karlslundsvägen 16 och hyrs ut till företag.
Vi har tyvärr inga lokaler som medlemmar kan låna eller hyra några få timmar eller dagar. Vi i styrelsen föreslår att man hör med våra grannföreningar eller med t.ex. Café Boulevard om man behöver en lokal under en kortare tid.
Hur kommer jag in i trapphuset?
Man har via sin lägenhetsnyckel tillgång till entrédörren, innergårdsdörren samt barnvagnsrum/rullstolsrum i det trapphus man bor i. Man kan även använda sig av nyckelbricka för att komma in utan nyckel.
Räddningstjänsten har tillgång till en egen portkod vid händelse.
Hur felanmäler jag saker i trapphuset som inte fungerar som de ska?
Om ett lås, dörröppnare eller en kodterminal är trasig så felanmäler man detta till vår förvaltare. Vi önskar en tydlig beskrivning på vad som är fel samt en adress så att vi vet var det är fel.
Var får jag röka?
Det är inte tillåtet att röka i portar och i allmänna utrymmen.
Det är inte lämpligt att stå och röka precis utanför porten där många människor måste passera, du fimpar naturligtvis inte heller där.
Röker du i närheten av vår fastighet kan du slänga din fimp i de soptunnor som finns vid gångvägarna, de har en yta i toppen mot vilken du kan släcka din cigarett.
Se våra Trivselregler.
Avfallshantering
Var finns miljörummen?
Föreningen har tre miljörum där du kan slänga avfall som ska återvinnas. De återfinns vid Karlslundsvägen 16, Karlslundsvägen 20 och Flygfältsvägen 19, se vår översiktskarta här på hemsidan för mer information.
I miljörummen kan du slänga grovsopor, papp, kartong, plastförpackningar, glas, metallförpackningar, hushållsbatterier, glödlampor, lysrör samt farligt avfall. Här finns en detaljerad beskrivning av miljörummen.
Miljörummet på Karlslundsvägen 16 är dedikerat till farligt avfall, där kan man slänga saker som t.ex. mindre elektronikprylar.
Kostnaden för föreningen om fel saker hamnar i fel kärl, är stor. Det är allas vårt ansvar att se till att det blir rätt. Miljörummen är kameraövervakade och om du bryter mot de regler vi har för återvinning kan du förlora rätten till att använda dem.
OBS! Du har ansvar för vem du släpper in i miljörummet!
Hur får jag tillgång till miljörummen?
Inpassering till miljörummen sker med samma nyckelbricka som används till porten. För att få behörighet och tillgång till miljörummen så måste man ha tagit del av reglerna som gäller för föreningens miljörum samt genomfört ett digitalt kunskapstest.
All information om miljörumen och länkarna till kunskapstestet finns på sidan: Miljörum.
Var hittar jag sopsugarna?
Vi har ett stort antal sopsugar på vårt område. Se placering på vår översiktskarta som återfinns under Dokument & länkar i menyn här på hemsidan.
Det är företaget Envac som driftar sopsugarna, de är upphandlade av kommunen och ingår i den avfallsavgift som vi som förening betalar till kommunen för att kunna slänga våra hushållssopor. Det är vårt gemensamma ansvar att se till att avfallshanteringen fungerar på ett bra sätt, det finns inte ”någon annan” som städar och håller ordning, det gör vi som bor här.
Vad får jag slänga i sopsugarna?
I sopsugarna får du slänga restavfall, plast samt papper. Tänk på att slänga rätt saker på rätt sätt. Det du slänger ska kunna åka ner i röret lätt, om du måste trycka in det kommer det att fastna!
Papper och tidningar (och annat löst papper) slängs löst i sugen. INTE kartong eller annat stort och oformligt.
Restavfall (vanliga hushållssopor) lägger du i en plastpåse som du knyter ihop innan du slänger det i sugen. Papperspåsar fungerar dåligt, de har lätt att fastna.
Plastavfall läggs löst i sugen. Har du det i en plastpåse hemma lägg påsen öppen i sopsugen. Större plastförpackningar slängs i miljörummen.
Det är stopp i sopsugen, vad gör jag?
Först och främst, gå till någon av de andra sopsugarna och släng dina sopor! Felanmäl sedan sopsugen, kontaktuppgifter hittar du här. Du behöver ha numret på sopsugen när du felanmäler, numret hittar du på själva sugen eller på vår översiktskarta.
Lägenhetsunderhåll
Hur fungerar avfallskvarnen och hur felanmäler man den?
Avfallskvarn finns installerat i alla bostäder i vår förening, den sitter monterad i diskhon i köket. Man kan slänga matavfall i den med undantag för hårda saker så som äggskal, ben, större kärnor samt matfett. Om man slänger hårda saker kan man skada knivarna som maler sönder matavfallet. Om man slänger/häller ner matfett kan det bli stopp i avloppet.
Skötseltips:
- Snåla inte med vatten när man maler. Vattnet är transportmedlet i sammanhanget och för lite vatten = ”gröt”. Detta är särskilt viktigt med lockstyrd kvarn im att man då kan fylla upp hela malkammaren med matrester innan man startar maskinen, dvs det kommer initialt mycket mat resp lite vatten.
- Bättre att mala flera gånger (ca 2-3 dl i taget) än att fylla fullt i kvarnen.
Informationsblad om skötsel för matavfallskvarnen finns här.
Om man får problem med sin avfallskvarn så ska man felanmäla till Matavfallssystem.
Hur rengör jag köksfläkten?
Köksfläktarna i föreningens bostäder använder sig av metalltrådsfilter. Dessa bör rengöras minst en gång per halvår men helst en gång per kvartal. De kan enkelt rengöras i diskmaskinen, men även genom att läggas i ett bad av diskmedel i ca en timme för att sedan torkas av. Anledningen till att man ska rengöra filtret i köksfläkten är pga. att det samlas smuts och fett som i längden, om den inte rengörs, kan bli en brandrisk.
Jag kan inte använda alla plattor samtidigt på min spishäll, vad är fel?
Den spis som finns som standard i våra lägenheter har en effektbegränsning. När fler än två plattor används samtidigt, fördelas effekten mellan påslagna plattor vilket ger ett klickande ljud. Det kan innebära att värmen på respektive platta sänks.
Jag upplever att det är kallt i min lägenhet, vad kan jag göra?
Först, kontrollera att dina radiatorer (element) är inställda på högsta värde som är 7. Radiatorn ska inte kännas kall, då är något fel. Se till att luft fritt kan flöda kring radiatorerna, ha alltså inte några möbler eller gardiner framför.
Sedan, mät temperaturen. Temperaturen ska mätas minst en meter från yttervägg, och ungefär en meter från golvet. Du kan lägga en termometer på köksbordet till exempel. Mät gärna under en längre tid och under olika tidpunkter på dygnet, men på samma ställe. Det ger en bra och översiktlig bild av läget. Tänk på att alla upplever temperatur är väldigt olika, därför är det viktigt att mäta noga för att få fram fakta.
Temperaturen i din lägenhet ska ligga runt minst 20 grader. Det kan dock variera mellan rummen och över tid och beroende på väderväxlingar. Systemet är trögt, det tar några dagar att anpassa sig till större utetemperaturväxlingar. Om det visar sig av dina egna mätningar att temperaturen i genomsnitt ligger under 20 grader, kontakta vår förvaltare som undersöker orsaken.
Det är is på mitt fönster, ska det vara så?
Våra fönster är välisolerade, det innebär att glasets utsida kan bli kallare än uteluften och då bildas kondens på fönstret som fryser till is. Det är ofarligt och skadar inte fönstret utan visar snarare att det fungerar som det ska.
Det låter högt från badrumsventilen när luft sugs ut, ska det vara så?
Via badrumsventilen sugs luften från lägenheten ut, det är en del av vårt ventilationssystem. För att upprätthålla bra inomhusklimat ska mycket luft bytas varje dygn, och det susar en del när det görs. Så, ja, det låter högt.
Vilka färgkoder har väggar och tak i min lägenhet?
Orginalfärgen i alla lägenheter för väggar och tak är vit. Se listan nedan för gällande färgkoder:
- Vägg: Flügger Flutex 7, NCS S 0502-Y
- Tak: Flügger Flutex 2, NCS S 0300
- Tak (badrum): Flügger våtrumsgrund & våtrumstäck GI
Min brandvarnare fungerar inte?
Lägenheten ska vara utrustade med en fungerande brandvarnare, det är du som boende som har ansvar för det. Har din brandvarnare gått sönder behöver du därför köpa en ny av valfritt fabrikat.
Se våra Trivselregler.
Hur byter jag batteri i lampknapparna?
Lampknapparna som finns monterade i föreningens bostäder är batteridrivna och sitter monterade med skruvar eller dubbelhäftande tejp direkt på väggen, med undantag av de lampknapparna som finns i badrum samt styr belysningen på balkong/uteplats. Om lampknapparna inte längre reagerar när man trycker på dem så har mest sannolikt batteriet tagit slut.
För att byta batteri behöver man en liten platt skruvmejsel som man kan bända bort knappsatsen med, sedan kan man komma åt täcklocket för batteriet (CR2032).
Här hittar du en Manual till lampknapparna.
Jag har silverfiskar i min lägenhet, vad gör jag?
Silverfiskar är tyvärr vanligt förekommande i nybyggda lägenheter. Eftersom de rör sig mellan lägenheter och gemensamma utrymmen behöver vi alla hjälpas åt för att komma i bukt med problemet. Ni kan även ringa Anticimex och be om fällor, då anger ni vart vi bor och att vi har Brandkontoret som försäkringsbolag.
Alla kan hjälpa till att förebygga förekomsten av silverfiskar genom att:
- Hålla det så torrt som möjligt i kök och badrum.
- Det alltid är städat och dammsugit då renhållning är A och O
- Inte låta böcker, papper eller kläder ligga framme på golvet under en längre tid
Vill du läsa på mer kan du gå in på: https://www.anticimex.se/silverfiskar/
Fel i lägenheten, vem har ansvar för vad?
Nästan allt inne i lägenheten är bostadsrättshavarens ansvar.
Bostadsrätthavare ansvarar för det inre underhållet av lägenheten medan föreningen ansvarar för det yttre. I föreningens stadgar framgår det var som bostadsrättsinnehavaren har skyldighet att underhålla. Till lägenheten räknas bland annat lägenhetens golv, väggar, tak, inredning i kök och badrum, glas och bågar i fönster samt inner- och ytterdörrar. Om ett fönster skulle gå sönder ska detta åtgärdas skyndsamt för att förhindra ytterligare skador. Det gäller också avlopp som du som medlem är skyldig att rensa. Åtgärda droppande kranar och toaletter omgående. Du måste omedelbart vidta åtgärder om det skulle upptäckas ohyra i lägenheten.
Har du ett problem som du vill ha hjälp att åtgärda kan du kontakta vår förvaltare D2. Är problemet ditt ansvar är det du som står för kostnaden. Tänk på att ett litet problem kan bli ett stort och dyrt problem om det inte åtgärdas på en gång. Är du osäker kring ditt problem, kontakta styrelsen, styrelsen@brfbarkarbymetropol.se.
Mina vitvaror har gått sönder, hur länge gäller garantitiden?
Garantitiden för alla vitvaror är 2 år från besiktningsdatumet före den första inflyttningen för respektive hus. Det innebär att garantitiden för samtliga vitvaror har löpt ut. Om något har gått sönder och ni vill åberopa garantin, ska ni vända er direkt till tillverkaren.
Passersystem och nycklar
Hur många nyckelbrickor kan man få?
Varje lägenhet har rätt till tre nyckelbrickor, om man vill ha fler eller behöver ersätta en befintlig så kan man få detta mot en avgift. Kontakta styrelsen, styrelsen@brfbarkarbymetropol.se, ifall du behöver köpa en extra nyckelbricka.
Till vilka dörrar fungerar nyckelbrickorna?
Nyckelbrickorna fungerar till trapphusen på den adress du bor, samt till tillhörande barnvagnsrum och cykelförråd.
Du kan få ytterligare behörighet till miljörum genom att genomföra ett godkänt kunskapstest, mer information hittar du här.
Om du har garageplats läggs behörighet till inpassering till garaget på din nyckelbricka.
Jag har tappat min nyckelbricka, vad gör jag?
Meddela styrelsen, styrelsen@brfbarkarbymetropol.se, att du tappat den så spärrar vi den så att ingen obehörig kan använda sig av den. Du kan få en ny mot en kostnad.
Min nyckelbricka fungerar inte, vem kan hjälpa mig?
Kontakta styrelsen, styrelsen@brfbarkarbymetropol.se, för att få hjälp med felsökning.
Hur gör jag för att få en extranyckel till min lägenhet?
Kontakta föreningens förvaltare och beställ en extra nyckel via dem. Du står själv för kostnaden.
Jag har tappat bort/haft sönder en lägenhetsnyckel, vad ska jag göra?
För att ersätta nyckeln med en ny så gör man samma sak som om man vill ha en extranyckel, man beställer den via vår förvaltare, se frågan ovan.
Rekommendationen är att man byter både låscylinder samt ersätter alla nycklar med nya för att säkerställa att ingen obehörig kan använda den borttappade nyckeln för att ta sig in i lägenheten. Detta kommer man mest sannolikt oavsett bli tvungen till att göra vid en eventuell försäljning av lägenheten.
Kostnaden för 3 nya nycklar samt byte av låscylinder är ca 4000-5000 kr (inklusive installation).
Övrigt
Min granne väsnas, vad gör jag?
Det är viktigt att först överväga om ljudet verkligen kan klassas som störande. Vi bor i en bostadsrättsförening, vilket innebär att vi behöver acceptera viss ljudnivå från våra grannar. Till exempel är ljud från förskolan under dagtid, någon som spelar trummor under dagtid eller enstaka fester oftast accepterade. För att något ska räknas som störande måste ljudet vara återkommande och ske vid tider som bryter mot våra trivselregler.
Om ljudet kan klassas som störande så följer du följande steg:
- Prata med grannen. De flesta grannar kommer att förstå och rätta sig när de får informationen till sig. Hänvisa gärna till våra trivselregler så det är pålästa. Att skriva på facebook hjälper i de flesta fall inte, vilket är därför vi inte rekommenderar att göra så.
- Maila till styrelsen. Har du pratat med personen men den inte ändrar sig kan du maila till styrelsen. Då behöver vi veta följande:
- Vilken lägenhet bor personen i
- Vilken typ av ljud är det du blir störd av
- När har du blivit störd, vi behöver dagar och mellan vilka tider som störningen har skett
Tror du att ljudet kommer från ett bråk eller annat som kan vara brottsligt? Tveka inte att ringa polisen.