Bästa medlemmar!
Sedan årsstämman i maj i år har styrelsens sammansättning förändrats och flera nya personer har valts in i styrelsen. Styrelsens nya representanter har jobbat hårt för att lära sig alla rutiner och att sätta sig in i allt vad det innebär att vara förtroendevald i en styrelse. Nu har den nya styrelsen samlat sig och kände att det var dags att skicka ut ett nyhetsbrev för att informera om vad som pågår, och har pågått, i föreningen.
Portkoder
Vid den senaste årsstämman inkom flera motioner om att återinföra portkoder. Stämman beslutade då att portkoderna skulle aktiveras på nytt samt att styrelsen skulle ges mandat att när som helst stänga av portkoderna om styrelsen skulle komma fram till att användandet av portkoder leder till en otrygghet och/eller en säkerhetsrisk för föreningen och dess medlemmar. Portkoderna återinfördes igen den 16 augusti 2025.
Eftersom föreningen tidigare haft problem med obehöriga i trapphusen kommer styrelsen att bevaka och utvärdera hur det nuvarande portkodssystemet fungerar. Portkoderna kommer likt tidigare att förnyas var tredje månad. Kom ihåg att du som medlem ansvarar för hanteringen av din portkod och vilka du delar den med. Om du upplever störningar eller misstänker obehöriga i porten, kontakta styrelsen, eller vid pågående brott, ring alltid polisen.
Mer information om hur du får tillgång till din portkod finns på föreningens webbplats.
Facebookgruppen
Styrelsen har beslutat att inte längre använda föreningens Facebookgrupp som en informationskanal mellan styrelse och medlemmar. Orsaken är främst att administrationen tar för mycket tid, bland annat med att hålla medlemslistan uppdaterad, men också för att besvara frågor som redan besvaras på föreningens webbplats. Styrelsen uppfattar också att en del medlemmar använder föreningens Facebookgrupp som ett forum för felanmälningar, i stället för att vända sig till föreningens förvaltare, D2-gruppen.
Styrelsen ser dock ingen anledning att stänga ned Facebookgruppen, utan ser gärna att den fortsätter fungera som en kanal för grannsamverkan, till exempel vid upphittade nycklar, påminnelser om tända billyktor i garaget eller för att skänka bort saker. Facebookgruppen kommer däremot inte att modereras eller bevakas av styrelsen. Frågor till styrelsen skickas med fördel till styrelsens e-post och felanmälningar görs till styrelsen och/eller D2-gruppen. Mer information om detta finns på föreningens webbplats.
Informationskanaler
För att få kontakt med oss i styrelsen är det enklast att besöka föreningens webbplats. Det är även där som styrelsen kommer lägga ut löpande information och nyhetsbrev om allt som händer i föreningen.
Sidan “Frågor och Svar” innehåller i stort sett allt du behöver veta som boende, men skulle du inte hitta informationen där eller sakna någon information, finns följande kontaktvägar:
Garaget
Via garaget@brfbarkarbymetropol.se kan du ställa dig i kö för en garageplats, säga upp en garageplats, eller ställa generella frågor om garaget i föreningen.
Övriga frågor:
styrelsen@brfbarkarbymetropol.se
Avfallskvarnar
Som många kanske känner till är det inte längre tillåtet att installera avfallskvarnar i stora delar av Sverige. Järfälla kommun ansökte förra året om dispens för fortsatt användning av avfallskvarnar i Barkarbystaden, och denna ansökan beviljades till och med 31 december 2025.
Styrelsen har fått information från Järfälla kommun om att de under hösten ansökt om ytterligare förlängd dispens från Naturvårdsverket. Ett politiskt beslut kring hur matavfallet ska hanteras i framtiden i Barkarbystaden förväntas även tas under hösten 2025. Styrelsen håller er uppdaterade när styrelsen får information om ett sådant beslut.
Pågående arbeten och övrig information
Lösa klinkerplattor på fasaden
Styrelsen har nyligen låtit göra en särskild besiktning av fasaden i föreningen på grund av lösa och spruckna klinkerplattor i fasaden. Besiktningen fastställde att det finns en viss fallrisk av lösa klinkerplattor på Karlslundsvägen.
Styrelsen har mot bakgrund av detta agerat skyndsamt och av säkerhetsskäl valt att spärra av den del av gångbanan som berörs för att förhindra personskador fram tills att problemet kan åtgärdas. Styrelsen – tillsammans med föreningens tekniska förvaltare – försöker driva detta ärende gentemot entreprenören och kommer hålla er uppdaterade.
Matos i Hus A
Problemet med matos från ventilationen i Hus A har funnits sedan huset var nytt. Redan 2018 inkom den första felanmälan till Nordr. Vid flertalet tillfällen har platsbesök och felsökningar genomförts, och styrelsen kartlägger just nu vilka åtgärder som tidigare vidtagits i försök att åtgärda problemet. Utredning pågår och mer information kommer att komma till boende i Hus A.
Trädgårdsarbeten
Styrelsen har i samråd med våra förvaltare D2-gruppen sett över skötsel och vård av vår växtlighet. Under sista veckan i september uppstammades träden på Flygfältsvägen, och till våren kommer styrelsen att se över hur innergården skulle kunna göras till en ännu mer trivsam miljö att vistas i.
Nycklar & Nyckelbrickor
Styrelsen får ofta in frågor gällande nycklar och nyckelbrickor. På föreningens webbsida finns all information kring dessa frågor.
Här kommer en vänlig påminnelse:
Du är skyldig att anmäla till styrelsen om du har tappat en nyckelbricka och/eller en nyckel. Till varje lägenhet ingår det 3 nycklar och 3 nyckelbrickor och det är varje bostadsrättsinnehavares ansvar att se till att dessa finns till bostaden.
Vid borttappad nyckelbricka är det av yttersta vikt att styrelsen informeras. En ny nyckelbricka kan beställas för en självkostnad om 300 kr. Kostnaden läggs på din nästkommande avgiftsavi.
För borttappad nyckel är det av yttersta vikt att Järfälla Lås kontaktas på https://jarfallalas.se/.
Hälsningar,
/Styrelsen Brf Barkarby Metropol
Newsletter in English
Dear Members,
Since the Annual General Meeting in May this year, the composition of the board has changed, and several new members have been elected. The new representatives have worked hard to learn all routines and to familiarize themselves with what it means to be an elected board member. The new board is now settled and felt it was time to send out a newsletter to inform you about what is happening – and has happened in the association.
Entrance Codes
At the last Annual General Meeting, several motions were submitted requesting the reintroduction of entrance codes. The meeting decided that the codes should be reactivated and that the board should have the authority to deactivate them at any time if it determines that their use leads to insecurity and/or poses a safety risk for the association and its members.
The entrance codes were reintroduced on August 16, 2025.
Since the association has previously experienced problems with unauthorized individuals entering the buildings, the board will monitor and evaluate how the current entrance code system works. The codes will, as before, be renewed every three months.
Please remember that you, as a member, are responsible for handling your entrance code and for whom you share it with. If you notice any disturbances or suspect unauthorized persons in the building, contact the board, or in the event of an ongoing crime, always call the police.
More information on how to access your entrance code can be found on the association’s website.
Facebook Group
The board has decided to no longer use the association’s Facebook group as an official communication channel between the board and members. The main reasons are that managing the group requires too much administrative work — such as keeping the membership list updated — and that many questions asked there are already answered on the association’s website. The board has also noticed that some members use the Facebook group to report maintenance issues instead of contacting the association’s property manager, D2-gruppen.
However, the board sees no reason to close down the Facebook group entirely. We encourage it to continue functioning as a community platform for neighborly cooperation — for example, posting about found keys, reminders about car lights left on in the garage, or giving away items.
Please note that the Facebook group will not be moderated or monitored by the board. Questions to the board should be sent by email, and maintenance issues should be reported to the board and/or D2-gruppen. More information about this can be found on the website.
Communication Channels
The easiest way to contact the board is via the association’s website, where we will also post ongoing information and newsletters about what’s happening in the association.
The “Questions and Answers” page contains most of the information you need as a resident. However, if you can’t find what you’re looking for or think something is missing, you can contact us as follows:
Garage:
Email garaget@brfbarkarbymetropol.se to join the waiting list for a parking space, terminate an existing one, or ask general questions about the garage.
Other inquiries:
Email styrelsen@brfbarkarbymetropol.se.
Food Waste Disposers
As many of you may know, it is no longer permitted to install food waste disposers in most parts of Sweden. Last year, Järfälla Municipality applied for an exemption to allow continued use of disposers in Barkarbystaden, which was granted until December 31, 2025.
The board has been informed that Järfälla Municipality has now applied to the Swedish Environmental Protection Agency (Naturvårdsverket) for a further extension of this exemption. A political decision on the future handling of food waste in Barkarbystaden is also expected during autumn 2025.
The board will keep you updated as soon as more information is available.
Ongoing Work and Additional Information
Loose Facade Tiles
The board has recently carried out a special inspection of the building facades due to reports of loose and cracked tiles. The inspection confirmed that there is a certain risk of tiles falling on Karlslundsvägen.
For safety reasons, the affected section of the sidewalk has been temporarily closed off to prevent injuries until repairs can be made. The board — together with the association’s technical property manager — is actively pursuing this matter with the contractor and will keep you updated.
Cooking Odors in Building A
The issue with cooking odors spreading through the ventilation system in Building A has existed since the building was completed. The first report to Nordr was made in 2018. Several inspections and troubleshooting visits have taken place since then, and the board is currently reviewing what actions have been attempted so far. The investigation is ongoing, and more information will be shared with residents of Building A as soon as possible.
Gardening Work
In collaboration with our property manager D2-gruppen, the board has reviewed the care and maintenance of the association’s greenery. During the last week of September, the trees along Flygfältsvägen were pruned. In spring, the board will look into how the courtyard could be made into an even more pleasant place to spend time.
Keys & Access Tags
The board often receives questions regarding keys and access tags. All relevant information can be found on the association’s website.
Here’s a friendly reminder:
You are required to notify the board if you lose a key or access tag. Each apartment includes 3 keys and 3 tags, and it is each apartment owner’s responsibility to ensure these remain with the property.
If you lose an access tag, it is crucial that the board is informed immediately. A replacement tag can be ordered for a self-cost fee of 300 SEK, which will be added to your next monthly fee invoice.
If you lose a key, you must contact Järfälla Lås at https://jarfallalas.se/.
Kind regards,
The Board of Brf Barkarby Metropol