Bästa medlemmar, nedan hittar du information om vad som är pågående och på gång runt omkring vår förening.
Avgiftshöjning och ny budget
Nu har styrelsen fastslagit nästa års budget vilket har resulterat i en del förändringar. Avgiften kommer höjas med 10% från 1a Januari och detta görs för att budgeten ska gå ihop. Vi kommer som tidigare nämnt ha ökade kostnader på grund av ökade ränteutgifter på våra lån men vi har även sett att kostnaderna på hiss och på förvaltning har ökat väldigt mycket det senaste året.
När styrelsen sitter och bestämmer hur mycket avgiften kommer höjas så tittar vi på flera parametrar:
- Avgift per kvm/månad i vår förening jämfört med övriga föreningar i området.
- Sparande per kvm.
- Den beräknade räntan för lånet det kommande året.
- Totala höjningen för året jämfört med andra föreningar i området.
Sparande per kvm ska för att vara en ”hälsosam förening” ligga på minst 200kr/kvm. Men med de ökade kostnaderna runt omkring oss samt de rådande världsläget har denna siffra höjts till 300kr/kvm. Historiskt har vi legat på 2022: 299kr/kvm och 2023: 250kr/kvm. Med 0% i höjning från årsskiftet (höjningen i augusti medräknat) hade sparandet varit 137 kr/kvm. Med en höjning på 10% hamnar sparandet på 210kr/kvm. För att hamna på 300kr/kvm hade höjningen behövts vara över 22%. Vi i styrelsen valde 10% för att då kommer vi hamna över 200kr/kvm vilket är ett bra värde, att ligga under är inte ett alternativ för en attraktiv förening. Vi har där emot valt att inte höja hela vägen till 300kr/kvm för att då hade avgiften i förhållande till kvm varit högre jämfört med andra föreningar i området. Vilket skulle göra föreningen oattraktiv utifrån det perspektivet. Därför föll valet på 10%.
Övriga åtgärder som har tagits i budgeten för att minska kostnaderna är bland annat:
- Minskning av arvode till styrelsen från 388 460 kr till 318 000 kr.
- Minskning av trädgårds städning från 4 gånger per år till 2 gånger per år.
- Som tidigare nämnts har föreningens bostadsrättstillägg tagits bort.
Vad gör styrelsen för att se till så att kostnaderna hålls nere?
- Vi ser över våra avtal för att se om det är något vi kan dra ner på.
- Vi ser över våra löpande kostnader och se om det är något som vi i föreningen kan göra istället för att betala för det.
- Vi kommer informera alla medlemmar om hur de kan hjälpa till föra att minska kostnaderna.
Vad kan jag som medlem göra för att hålla kostnaderna nere?
- Följa föreningens stadgar och trivselregler.
- Var rädd om våra gemensamma utrymmen.
- Plocka upp ett skräp som du ser på vår marken/gemensamma utrymmen.
- Minska onödig användning av hjälpmedel med begränsad livslängd som hiss, dörröppnare och garageporten.
Små val i vardagen gör stor skillnad i längden. Till exempel, om vi väljer att använda dörren istället för garageporten lite oftare, eller tar trapporna ibland när det passar, så hjälper vi till att förlänga livslängden på våra gemensamma resurser som garageporten, hissen och dörröppnaren. Dessutom minskar vi kostnader för el, vilket gynnar oss alla och håller avgifterna nere.
Det här handlar inte om att någon ska avstå från det de behöver – vi vill bara lyfta fram att varje liten insats spelar roll. Genom att hjälpas åt stärker vi både gemenskapen och föreningens ekonomi. Tack för att du är med och bidrar!
Det har pratas om porttelefoner under en längre tid, finns det med i budgeten?
Just nu finns det inte det med i budgeten för 2025. Detta eftersom det är en så pass stor investering att det hade resulterat i flera % ökning ytterligare av avgiften. Där emot ser inte styrelsen att det är omöjligt att det sker under nästa år men då måste ett antal budgetposter sjunka. Tex kan det vara så att om förvaltningskostnaderna minskar, tillsammans med hiss och att vi får lägre kostnader på våra räntor än beräknat så kommer vi i första skedet att lägga dessa pengar på porttelefoner, men förutsättningen att inget annat oförutsägbart händer.
Föreningens Bostadsrättstillägg borttaget
Som tidigare meddelat så har bostadsrättstillägget för föreningen tagits bort och alla medlemmar har uppmanats att skaffa ett eget. Har du ännu inte gjort det så är det inte försent då man alltid kan teckna en försäkring från dagens datum, där emot kommer det inte täcka de dagarna som redan har varit.
Ett bostadsrättstillägg är ett tillägg som täcker mer än den vanliga hemförsäkringen. En vanlig hemförsäkring kan man säga täcker saker i lägenheten medans ett bostadsrättstillägg också täcker själva lägenheten. Det kan vara tex vid brand, vattenskador osv. Har du inte ett bostadsrättstillägg kan det därför bli väldigt kostsamt om olyckan skulle vara framme. Bostadsrättstillägget kan du teckna med valfritt försäkringbolag.
Brfekonomen blir Nabo
Från och med 1a januari så blir Nabo vår nya styrelseportal. Brfekonomen har blivit en del av Nabo och just nu pågår en övergång från den nuvarande portalen. Vi kommer använda brfekonomens portal till sista december innan övergången sker. Mer information kommer att komma under december månad. Det som kan vara bra att veta reda nu är att avierna kommer skickas ut månadsvis och den första avierna kommer att komma via post i början/mitten av december och gäller för januari månad. Senare kommer det finnas valet att få avierna via autogiro eller som e-faktura.
Ventilation
Vi har tyvärr haft problem med ventilationen på flera lägenheter, vi har också sett i tidigare OVKer (obligatorisk ventilationskontroll) att vissa har bytt ut fläktar till en modell som ej är tillåten. Det är ej tillåtet att koppla på en motordriven fläkt utan det ska vara enligt föreningens standard dvs en spiskåpa med spjäll. En felaktig fläkt skapar obalans i hela systemet och kan ge påverkan även på grannarna. Har du installerat en fläkt som ej är tillåten kommer du bli tvungen att byta till en godkänd fläkt.
OVK hus C och D
Under första kvartalet av 2025 kommer OVK (Obligatorisk ventilationskontroll) att genomföras. Mer information kommer komma ut till alla berörda via mail inom de kommande veckorna. Se till så att din mail är uppdaterad på brfekonomens hemsida. För att veta vilket hus du bor i kan du titta på översiktskartan som finns under Dokument & länkar här på hemsidan.
Månadens underhåll
Här kommer en påminnelse om att rengöra fläkt filtret i köket. Är inte din fläkt rengjord kan det göra så att matos sprids till andra lägenheter samt kan påverka ventilationen negativt. En fläkt som inte har gjorts rent på länge och innehåller mycket fett är dessutom hög brandrisk.
Fläkten ska gärna rengöras en gång per månad. Du gör smidigast rent fläkten i diskmaskinen utan annan disk och på hög värme.
Har ni några frågor kan ni alltid höra av er till oss.
MVH
Styrelsen BRF Barkarby Metropol